Jeopolitik gerilimler etkisinde lojistikte Türkiye yeni rota olabilir

Jeopolitik Riskler ve ABD Dış Ticaret Politikalarının Lojistik Sektörüne Etkisi

Orta Doğu, Karadeniz ve Asya-Pasifik bölgelerinde yaşanan siyasi gerilimler, ABD’nin dış ticaret politikalarıyla birleşerek lojistik sektöründe maliyet ve güvenlik sorunlarını artırıyor.

Jeopolitik risklerin yükselmesi, taşımacılık rotalarını ve tedarik zinciri planlamalarını doğrudan etkiliyor. Karadeniz’deki çatışmalar, Kızıldeniz’de artan saldırılar ve Tayvan çevresindeki tansiyon, lojistik sektöründe maliyetleri artırırken deniz yolu taşımacılığında rota değişikliklerini zorunlu hale getiriyor.

ABD Başkanı Donald Trump’ın ek gümrük vergileri uygulamaya koymasının özellikle Çin ile ticaret hacmini daralttığı biliniyor.

Bu durum, sadece ihracatçıları değil, küresel taşımacılık firmalarını da etkiliyor. Ticaret hacminde yaşanan düşüş, konteyner taşımacılığından hava kargoya kadar birçok alanda kapasite kullanım oranlarını düşürüyor.

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, küresel gelişmeler ve jeopolitik çalkantıların küresel tedarik zincirlerini derinden etkileyerek dünyayı jeoekonomik parçalanmaya sürüklediğini ifade ediyor.

Jeopolitik risklerin artmasının, küresel lojistik zincirlerini değişime ittiğini belirten Engin, bu durumun yeni ticaret rotalarının oluşturulmasına ve hizmet üreticilerin yatırımlarını gözden geçirmesine yol açtığını vurguluyor.

Lojistik sektörü, kriz anlarında hızla adapte olabilme yeteneğiyle biliniyor. Sektörün, kriz anlarında esnek davranması sürdürülebilirliği açısından büyük önem taşıyor.

Ülkeler arasındaki ticaret savaşlarının lojistik sektöründe maliyetleri artırma riski taşıdığına dikkat çeken Engin, bu durumun deniz ticaretinin rotasını değiştirebileceğini ifade ediyor.

Avrupa’nın Yeni Rotası Türkiye Olabilir

ABD Başkanı Trump’ın ekonomik hamlelerinin dünya ticaretini etkilediğini belirten Engin, ticaret savaşlarının yeni bir döneme işaret ettiğini ifade ediyor.

Trump’ın açıkladığı ek gümrük vergilerinin özellikle Çin’e karşı atılan sert hamleler olduğunu vurgulayan Engin, bu durumun deniz ticaretinde maliyetleri artırma riski taşıdığını belirtiyor.

Küresel lojistik sektöründe ticaret yollarının ve deniz trafiğinin yeniden yapılandırılmasının beklendiğini söyleyen Engin, Türkiye’nin Avrupa için yeni bir rota olabileceğine dikkat çekiyor.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aras, Türkiye’nin jeopolitik konumu sayesinde doğu ile batı, kuzey ile güney arasında köprü görevi gördüğünü ifade ediyor.

Aras, Türkiye’nin Orta Koridor üzerindeki coğrafi konumunun Avrupa, Orta Asya ve Çin arasındaki en hızlı ve ekonomik kara yolu güzergahını oluşturduğunu belirtiyor.

Türkiye’nin bölgesel gelişmelerle uyumlu bir şekilde Orta Asya ve Orta Doğu ile entegrasyonunu güçlendirdiğini belirten Aras, ülkenin küresel lojistik alanında daha etkin bir rol oynamasının hedeflendiğini söylüyor.

Türkiye’nin tedarik ve lojistik üssü olarak sunduğu avantajların, AB’deki işletmeler için önemli fırsatlar yaratabileceğine değinen Aras, ülkenin uzun vadede avantaj sağlayabileceğini belirtiyor.

Related Posts

Protestolar Starbucks’a darbe vurdu: Küresel satışlarında sert düşüş!

ABD’li kahve zinciri Starbucks’ın küresel satışları, nisan-haziran döneminde yüzde 2 azaldı.

Söke Tariş’ten 1.6 Milyar TL Bütçe

Söke Tariş, 2025 bütçesini 1.6 milyar TL belirlerken, 35 milyon kg pamuk almayı hedefliyor.

İngiliz bankadan Ethereum tahmini! Yeni rekorlara kapı aralandı

İngiltere Merkezli dev banka Standard Chartered’dan Geoff Kendrick, Ethereum’un, Standard Chartered’ın 2025 sonu için mevcut tahmini olan 4 bin kritik direnç seviyesini aşabileceği tahmininde bulundu.

Bakanı kızdırınca toplantı iptal oldu: 18 milyar liralık borç havada kaldı

Yüksek getirisine rağmen 2015 yılında 685 milyon dolara özelleştirilen Soma Termik Santrali, Torku gibi ünlü markaları da bünyesinde bulunduran Konya Şeker’e satılmıştı. Türkiye Kömür İşletmeleri’ne (TKİ) olan 18 milyar TL’lik borcunu ödemediği …

Konut sektöründe rakamların dili acı: 8,5 milyon konut stokta

Türkiye’de konut piyasası yatırımcıların elinde şekillenirken, ihtiyaç sahipleri artan kiralar ve alım gücündeki düşüş nedeniyle barınma krizine sürükleniyor.

Kardeş ülke ‘Bu stok ne için’ dedirten külçe külçe altın topluyor

Azerbaycan’ın devlet fonu, altın piyasasında adeta dengeleri değiştirdi. Dünya Altın Konseyi’nin EMEA kıdemli analisti Krishan Gopaul’un aktardığı verilere göre, Azerbaycan Cumhuriyeti Devlet Petrol Fonu (SOFAZ), yalnızca ikinci çeyrekte 16 ton altın alımı gerçekleştirdi. Bu rakam, fonun yılın ilk yarısında gerçekleştirdiği toplam 35 tonluk net altın alımını gözler önüne seriyor.